Minder animo voor studie aan de HU

De interesse om een opleiding aan de Hogeschool Utrecht te volgen, lijkt fors te dalen. Medio februari meldde zich 8 procent minder gegadigden dan vorig jaar. Uitzondering is de faculteit Educatie: daarvoor stijgt de animo met ruim een kwart.

Dat blijkt uit de vooraanmeldingen van het Centraal Bureau Aanmelding en Plaatsing (CBAP). Grootste daler is de faculteit Economie en Management met 18 procent, gevolgd door Natuur en Techniek met 14 procent.

Verder tonen de aanmeldingen een terugval van 12 procent bij Maatschappij en Recht en 10 procent bij Gezondheidskunde. De faculteit Communicatie en Journalistiek staat voor 7 procent in de min.

De daling van de vooraanmeldingen bij de HU staat in contrast met een landelijke stijging van 4 procent. Daardoor lijkt het marktaandeel van de hogeschool drastisch af te nemen. Maar die cijfers geven een vertekend beeld. Omdat de procedure bij enkele hogescholen is gewijzigd, neemt het totaal aantal aanmeldingen fors toe. De gecorrigeerde cijfers laten een verlies van marktaandeel van 5 procent zien. De verwachting is dat dit in de loop van het studiejaar nog zal aantrekken.