Minimaal 12 contacturen per week

Alle opleidingen van de HU moeten vanaf 2015 minimaal 12 contacturen per week aan eerstejaars studenten aanbieden. Dat is een van de onderdelen van de prestatieafspraken die het college van bestuur met het ministerie wil maken.

Momenteel staat bij 60 procent van de opleidingen minder dan dit aantal op het lesrooster. Bij 13 procent wordt zelfs minder dan tien contacturen gegeven. Het gemiddelde op de HU is dit jaar 11,8 contacturen per week; dat moet verhoogd worden naar 13,5 uur. De landelijke norm bedraagt 12 uur.

Staatssecretaris Zijlstra wilde vijf procent van de bekostiging van hogescholen en universiteiten laten afhangen van de prestaties van de instellingen. Daarover dienen zij afspraken te maken op het gebied van de kwaliteit van het onderwijs en studievoortgang van studenten. Onzeker is of dit voornemen vanwege de val van het kabinet doorgaat, maar de hogescholen hebben besloten om de plannen toch volgende week in te leveren.

Andere elementen in de set afspraken zijn: beperking van het aantal studenten dat uitvalt, verbetering van het rendement van voltijd- en deeltijdopleidingen, een hoger aantal deelnemers in excellente trajecten en een goede tevredenheidsscore van afgestudeerden. Ook het aantal docenten dat een mastertitel heeft en is gepromoveerd speelt een rol.

Bovenop de prestatieafspraken sluiten instellingen overeenkomsten over de profilering. Daar hangt nog eens twee procent van de bekostiging vanaf. Het college stelt voor om geen grote koerswijzigingen door te voeren maar aan te sluiten op bestaand beleid.

Zo zal de hogeschool meer flexibele studietrajecten aanbieden en het aanbod van opleidingen tegen het licht houden om de instroom van vwo’ers en techniekstudenten te verhogen. Ook zet de hogeschool sterk in op deeltijd-, master- en commerciële studies en wil het Centers of Expertise oprichten op het gebied van de zorg en creatieve industrie.

De centrale medezeggenschapsraad (CMR) buigt zich vandaag over de voorstellen van het college.

UPDATE
De centrale medezeggenschapsraad (CMR) heeft woensdagmiddag met dertien stemmen voor en één onthouding ingestemd met de prestatieafspraken. Studentenfractie MUST is blij met het minimumaantal van twaalf contacturen per week voor eerstejaars. De personeelsfracties zijn eveneens positief, maar tekenen daarbij aan dat het niet moet leiden tot verhoging van de werkdruk bij docenten. Zij voorzien dat er meer docenten moeten worden aangenomen.