Minister Plasterk haalt de teugels aan

Het kabinet maakte vrijdag 23 november bekend wat het de komende jaren van plan is met het hoger onderwijs en onderzoek. In zijn ‘strategische agenda’ kondigt minister Plasterk aan dat hij de hoge studieuitval in de bachelorfase – nu 35 procent – in 2014 wil hebben gehalveerd. Volgend jaar maakt hij elf miljoen euro vrij voor intensiever bacheloronderwijs, oplopend tot 75 miljoen euro in 2011. Voor niet-westerse allochtone studenten – de groep met de meeste afhakers in het hoger onderwijs – reserveert hij extra geld: vier miljoen euro in 2008 tot twintig miljoen in 2011.
De strategische agenda bevat ook de hoofdlijnen van het langverwachte nieuwe bekostigingssysteem voor het hoger onderwijs. Plasterk wil dat grofweg zestig procent van het budget van universiteiten en hogescholen afhankelijk wordt van het aantal ingeschreven studenten. Twintig procent komt binnen als diplomabonus – in het hbo is die nu bijna driemaal hoger – en nog eens twintig procent als basisfinanciering. Daarvan wil Plasterk een deel afhankelijk stellen van geleverde onderwijsprestaties. Die zijn wat hem betreft af te meten aan de kwaliteit van eindscripties en het opleidingsniveau van de docenten.
Opvallend positief is de minister over de bijdrage van hogescholen en lectoren aan de uitwisseling van kennis met onder meer het midden- en kleinbedrijf. Hij wil het budget voor praktijkgericht onderzoek in het hbo vanaf 2010 structureel verhogen met 12,5 miljoen euro en vanaf 2012 met 20 miljoen euro per jaar. (HOP)