Ministerie int claims ‘fraudegeld’

Een aantal hogescholen is de afgelopen jaren beschuldigd van frauduleuze praktijken bij de inschrijving van studenten waardoor ze te veel subsidie zouden hebben gekregen. Via een onderzoek van de commissie Schutte bepaalde het ministerie dat de hogescholen die gelden terug moeten betalen.
Bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA), die is aangeslagen voor 23 miljoen, wordt al geld ingehouden op de subsidie, meldt de website van hogeschoolkrant Havana. Het bestuur van Avans Hogeschool (met een aanslag van ruim 20 miljoen) is in gesprek met het ministerie om te voorkomen dat er op de subsidie wordt gekort, zo staat op de website van hogeschoolkrant Punt.
De HU heeft met de recente maatregel van het ministerie niet veel te maken, stelt Floris Ran, woordvoerder van het college van bestuur. ‘Het terugvorderen van de 7,7 miljoen euro heeft vorig jaar al plaatsgevonden. Destijds heeft de hogeschool daarmee ingestemd omdat de feitelijke uitvoering van de claim afhankelijk is van de uitspraak van de rechter’, zegt hij.
Eind 2004 sloeg het ministerie de hogeschool voor 10,2 miljoen aan, bijna het dubbele van het bedrag dat de commissie Schutte had berekend. De HU ging hiertegen in beroep, waarop het ministerie de hoogte van de vordering met bijna 2,5 miljoen verminderde. De claim van 7,7 miljoen bleef staan.
Hiertegen is formeel beroep aangetekend bij de rechtbank, maar dit is aangehouden. Het college wacht af wat de rechtszaken bij de Christelijke Hogeschool Noord-Nederland aan jurisprudentie opleveren. (GR)