‘Mkb ziet innovatie als bedreiging’

Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf in Limburg doen weinig aan innovatie. Zij zijn vooral bezig de tent draaiend te houden. Een grote groep ziet vernieuwing zelfs als een bedreiging.

Dat stelde Jimme Keizer woensdag 4 juni bij zijn installatie als lector innovatief ondernemen en risicomanagement bij Hogeschool Zuyd. Hij baseert deze conclusies op onderzoek van het lectoraat onder bijna driehonderd Limburgse ondernemers.

De angst van mkb’ers voor innovatie moet bij hogescholen leiden tot een andere benadering, zegt Keizer. Minder aanbodgericht en meer vanuit de vraag van de ondernemer. De entrepreneurs moeten in kleine stapje op weg worden geholpen zodat ze niet bang hoeven te zijn kopje onder te gaan, meent de kersverse lector. Ook stelt hij voor dat studenten vaker onderzoek doen naar mogelijkheden tot innovatie bij bedrijven en instellingen.

Werkgeversorganisatie MKB-Nederland onderschrijft de uitkomsten van het onderzoek ten dele.  ‘Op het gebied van high-techresearch, waarbij nieuwe technieken worden ontwikkeld, is inderdaad maar een beperkt aantal bedrijven actief. Toch zijn er in Nederland veel bedrijven innovatief en creatief bezig met het toepassen van nieuwe producten en processen’, meent Gertud Visser, secretaris onderwijs bij MKB-Nederland.

Lector Keizer heeft volgens haar wel een punt als hij zegt dat het hbo beter moet luisteren naar het mkb. ‘Ook wij vinden dat hogescholen te aanbodgericht zijn en die geluiden horen we ook van onze achterban. De instellingen moeten beter kijken naar de vragen en daarop inspelen. We krijgen wel eens aanvragen voor projecten van hogescholen die per se willen dat er lectoren bij betrokken zijn. We hebben niks tegen lectoren, maar soms kunnen we het af met docenten en studenten.’