Nederland scoort goed op onderwijs

Nederland telt meer hoogopgeleiden dan het Europese gemiddelde, blijkt uit de laatste cijfers van het CBS. De overheid investeert dan ook bovengemiddeld in onderwijs.

In 2007 had bijna een derde (31 procent) van de Nederlandse bevolking tussen 25 en 64 jaar een diploma van een hogeschool of universiteit. Dat is veel vergeleken met het EU-gemiddelde (25 procent) en landen als Frankrijk (27 procent) en Duitsland (24 procent). In Finland is het onderwijsniveau het hoogst (36 procent hoogopgeleiden), maar ook nieuwkomers Estland (33 procent) en Litouwen (29 procent) doen het opvallend goed.

De Nederlandse overheidsuitgaven voor alle onderwijssectoren samen stegen tussen 2000 en 2005 met een half procentpunt tot 5,5 procent van het bruto binnenlands product. Dat is net iets meer dan gemiddeld (5,1 procent), maar veel minder dan de traditionele uitblinkers Denemarken (8,3 procent) en Zweden (7,0 procent).