Nieuwbouw Amersfoort kan van start

De instemming van de CMR tijdens de vergadering op dinsdag 6 maart ging niet zonder slag of stoot. Enkele schorsingen en extra overleggen waren er voor nodig. De volledige raad ging overstag nadat collegelid Frits Gronsveld – onder geheimhouding – inzage gaf in het contract met projectontwikkelaar Burgfonds.
Harrie Bemelmans, sinds januari directeur van de HU Amersfoort, is ‘hartstikke blij’ met de definitieve toestemming. ‘De HU Amersfoort is toe aan een up to date schoolgebouw. Het gebouw aan de Berkenweg is eigenlijk een kantoorpand, een noodlocatie. We hebben behoefte aan een onderwijsgebouw dat past bij de opleidingen’, zegt hij.
De start van de bouw is gepland in augustus van dit jaar, de oplevering moet in december 2008 plaatsvinden. Het complex komt te staan in het Eemkwartier, nabij de Eemhaven. Ook creatieve therapie, die zich nu op een aparte locatie bevindt, en de beoogde nieuwe opleidingen (onder andere een pabo en security technologie) krijgen er onderdak. Het gebouw is berekend op drieduizend studenten en moet een futuristische uitstraling krijgen. Op termijn kan de capaciteit uitgebreid worden.
De gemeente heeft plannen om het Eemkwartier te ontwikkelen tot een bruisend centrum. Er staan nu enkele tientallen studentenwoningen. Verder komen er kantoren, woningen, winkels, een kunstencentrum, bioscoop, poppodium en horecagelegenheden. (GR)