Nieuwe regels ov-studentenkaart vanaf januari

Dertigduizend studenten verliezen binnenkort hun recht op een ov-studentenkaart, maar dat gebeurt vier maanden later dan gedacht: niet op 1 september, maar op 1 januari.

In de voorlichting van de Dienst Uitvoering Onderwijs stond dat de nieuwe regels al met ingang van het nieuwe studiejaar zouden gelden, maar dat blijkt niet te kloppen. Staatssecretaris Zijlstra zette dit vandaag recht in een debat met de Tweede Kamer. De Kamerleden debatteerden over de restanten van het wetsvoorstel ‘studeren is investeren’. Daar staat niet langer in dat de basisbeurs voor masterstudenten wordt afgeschaft, want daar konden de vijf partijen van het Lenteakkoord (gesloten toen de PVV het kabinet liet vallen) het niet over eens worden. Maar het inperken van het studentenreisrecht bleef overeind: studenten mogen voortaan vrij reizen tijdens hun studieperiode plus één uitloopjaar. Dat levert de schatkist dertig miljoen euro per jaar op. Dinsdag zullen de partijen over de wet stemmen.