‘Nieuwe Student is geen slachtoffer’

Van Loo vond het tijd om iets te gaan doen voor de ‘snelle sprinters’, aldus Van Loo. ‘Voor het peleton en de kopgroep wordt gezorgd. Wij willen advies en hulp aanbieden voor de ambitieuze, gedreven en ondernemende studenten daar tussen in. Talentvolle mensen, maar dan niet zozeer qua cijfers.’
Met de stichting wil hij hun belangen behartigen; een rugzak aanbieden waarmee de student zich verder kan ontwikkelen. Denk aan vrijwilligerswerk, een bijbaan, ondernemen en internationale ervaring opdoen. Concreet? ‘We zijn bijvoorbeeld in gesprek met de KvK over een startersdag voor studenten. En hebben contact met het ministerie over duurzame vrijwilligerswerk. We werken dus samen met al bestaande organisaties.’ Studenten die zich willen aansluiten moeten ene basiscontributie betalen.
Hoeveel? ‘Het zal symbolisch zijn: tien of vijftien euro. We hopen de rest van het geld te verdienen door te bemiddelen voor bedrijven, en misschien krijgen we wat subsidie.’ VVD-leider Mark Rutte en staatssecretaris Bruins (OCW) zijn enthousiast over het initiatief, en ook de ChristenUnie en D66 toonden interesse. ‘Dat komt natuurlijk vooral omdat we het ondernemerschap willen promoten, en daar hebben zij net een offensief voor aangekondigd. Of ze ons ook financieel gaan steunen weet ik nog niet. Maar we wachten dat niet af.’ Van Loo studeerde commerciële economie aan de Hogeschool Utrecht en begint volgend jaar aan de opleiding organisatiewetenschappen aan de VU. Hij zat in het bestuur van de liberale jongerenbeweging JOVD en was actief voor studentenbonden ISO en LSVb. Vorig jaar organiseerde hij de actie ‘Mission to Minsk’ om een lans te breken voor een gezonde democratie in Wit-Rusland.
www.denieuwestudent.nl HOP/FB