Nieuwe studentenwoningen in De Uithof

De Cambridgelaan, het gekleurde Casa Confetti, woontoren De Bischoppen. De Uithof telt 2200 kamers en woningen voor studenten. Binnenkort komt daar een nieuw studentencomplex bij. Op de plaats waar nu de tijdelijk spaceboxen La Capanna staan.

SSH studentenhuisvesting gaat 570 nieuwe studentenwoningen bouwen in 2013. Halverwege 2015 wordt het complex opgeleverd. Het gebouw zal voor de helft bestaan uit kamers van 16 m2 en voor de helft uit woningen van 28 m2. Met het verdwijnen van de huidige spaceboxen verdwijnen ook 233 woningen. Dit zijn voor een deel ‘short stay’ kamers. De veelal internationale studenten in deze kamers hebben een contract van hooguit een jaar. De overige studenten worden ergens anders gehuisvest.

De studentenhuisvester neemt ook het Provinciehuis is Rijnsweerd onder handen. Hier komen zo’n zeshonderd studentenkamers voor een periode van tien tot vijftien jaar. Vanaf 2017 zal het voormalige KPN-terrein bij de Ina Boudier Bakkerlaan omgetoverd worden tot woonruimte voor studenten.

Auto delen
Veel studenten hebben geen eigen auto. SSH onderzoekt daarom de mogelijkheid om in plaats van parkeerplaatsen bij het nieuwe complex gebruik te maken van carsharing. Studenten kunnen dan een abonnement nemen op de carsharing service en af en toe een auto lenen.

De bouwplannen komen als geroepen voor veel studenten. De wachttijd voor een kamer in Utrecht bedraagt op dit moment 21 maanden.