NVAO: ‘Opleidingenaanbod wordt grote rotzooi’

Twee weken geleden maakte het HvA-instituut voor media & informatiemanagement bekend dat het een journalistieke afstudeervariant is begonnen, waarin studenten ‘vanaf de eerste dag van de opleiding’ aan hun journalistieke loopbaan beginnen. Ze worden, aldus het persbericht, ‘zo vroeg mogelijk met realistische opdrachten geconfronteerd’ en beschikken na vier jaar ‘over de juiste bagage om het vak als journalist adequaat uit te kunnen blijven oefenen’. Op haar website afficheert de hogeschool ‘jounalistiek en multimedia’ als vierjarige voltijdstudie.
De chef-keurmeester van het hoger onderwijs vindt dat de Hogeschool van Amsterdam studiekiezers op het verkeerde been zet. ‘Als instelling word je daar op de langere termijn zelf het slachtoffer van. Met misleidende studie-informatie haal je misschien wat meer eerstejaars binnen. Maar als die na een jaar teleurgesteld afhaken, schiet je er weinig mee op. En de student al helemaal niet.’
De HvA is waarschijnlijk niet de enige instelling die afstudeervarianten tot zelfstandige opleiding promoveert. In september beschuldigde studentenbond ISO Fontys Hogescholen van misleidende voorlichting over de variant ‘ict media design’. Medio oktober liet een commissie van de HBO-raad de Haagse Hogeschool verduidelijken dat ‘marketing, media en entertainment’ geen zelfstandige opleiding was.
De NVAO krijgt signalen dat meer hogescholen en universiteiten nog eens kritisch naar hun voorlichtingsmateriaal moeten kijken. ‘De oproep die staatssecretaris Bruins in september deed, lijkt tot dusverre onvoldoende geholpen te hebben. Als daar geen verandering in komt, wordt het een grote rotzooi.’ (HOP)