Oekraïense armoede versus EK-rijkdom

HU-student Martin Wijnbergen gaat deze zomer met drie vrienden naar Oekraïne. Niet voor het EK voetbal, maar voor het maken van een documentaire over armoede.

De derdejaars student digitale communicatie reist samen met Marc van den Hul, Peter Dijkgraaf en Micha Brouwer in een oude Oost-Europese bus naar het land toe om een vergelijking te maken tussen de armoede en de EK-rijkdom. Aan de ene kant zijn er Oekraïense bewoners die in armoede leven, terwijl er aan de andere kant uitzinnige voetbalsupporters feest vieren.

Via hulporganisatie Dorcas hebben de kameraden een oma geadopteerd uit het Adopt-A-Granny-project. ‘We gaan in juni bij ‘onze’ oma op bezoek, maar een EK-wedstrijd zit er voor ons niet in.’ Ze gaan wel naar de stad waar de eerste wedstrijd van Nederland plaatsvindt, zodat ze de feestvierende massa in beeld kunnen brengen. ‘Zo kunnen we duidelijk het verschil laten zien.’

Aanvankelijk was het idee om een Oranjerally te rijden van hulporganisatie Dorcas, maar het liep anders. ‘Tijdens de rally zouden we langs de EK steden van dit jaar reizen. De bus voor de rally was net aangeschaft toen we te horen kregen dat het werd gecanceld’ ,vertelt hij. Het viertal, beter bekend als Charity Cruisers, kwam zo op het idee voor de documentaire.

Tijdens hun project worden ze een week bijgestaan door medestudent digitale communicatie Diederick van Brenk.
De groep is in gesprek met de EO waar de documentaire misschien uitgezonden gaat worden. Het avontuur van de jongens is te volgens op jongerenplatform NEO.