De omleiding en bijbehorende overlast die fietsers te wachten staan tijdens de sloop en de nieuwbouw van het Vredenburgviaduct is onvermijdelijk. Dat kregen de bezoekers van een informatieavond van de Projectorganisatie Stationsgebied (POS) dinsdagavond te horen.
De gemeente onderzocht alternatieven zoals de omleiding van bussen, maar die bleken veel te grote nadelen voor het openbaar vervoer op te leveren. De sloop van het Vredenburgviaduct start ergens tussen maart en mei en gaat twee jaar duren. Bussen steken dan de voormalige Catharijnebak over via het dak van de nieuw gebouwde expeditiekelder van het Muziekpaleis, vlak naast het huidige viaduct. Deze route is te smal om er ook de dagelijks tienduizenden fietsers en voetgangers tussen het Vredenburg en het Smakkelaarsveld overheen te laten gaan.
Fietsers vanaf het Vredenburg moeten daarom via de Willemstraat, de Lange Koestraat en een tijdelijk fietspad over de voormalige Catharijnebak gaan rijden. Vanaf het station rijden fietsers via de Rijnkade naar het Vredenburg, waar ze de busbaan moeten oversteken. Voetgangers moeten omlopen via de Korte Koestraat en een voetpad naast het tijdelijke fietspad.
Volgens de POS wordt nog altijd gezocht naar een beter alternatief. Dit omdat vooral de Lange Koestraat een probleem is omdat die niet autovrij gemaakt kan worden.