Omzetvergunning woningen ter discussie

Dat zegt een woordvoerder van de gemeente naar aanleiding van een bericht in de Volkskrant op maandag 6 augustus. Hierin staat dat de gemeente Utrecht, in navolging van enkele andere steden, overweegt om binnen bepaalde wijken quota aan studentenhuizen te stellen. Aanleiding zou de overlast zijn die studenten veroorzaken.
Dat klopt niet, zegt woordvoerder Jeroen Bosch van de gemeente. ‘De krant heeft daarmee de plank misgeslagen.’ Het probleem in Utrecht is niet zozeer de huisvesting van studenten, maar het gebrek aan starterwoningen. Daarom heeft de gemeente juist de omzetvergunning ingevoerd, waarbij toestemming nodig is en belasting moet worden betaald om eengezinswoningen te verhuren aan studenten.
Wethouder Harrie Bosch zal voor het eind van het jaar met plannen komen op het gebied van huisvesting. ‘De vraag is of de omzetvergunning een goede manier is om met de problemen om te gaan’ , zegt de woordvoerder. (GR)