Onderling HU-gevecht

Van alle Nederlandse inzendingen voor de ‘Beursplein 5 Award’ bestaat de top drie uit CMD-studenten van HU.

De opdracht voor de wedstrijd kwam van Stichting Schadefonds Beleggers in samenwerking met NYSE Euronext, de Hogeschool van Amsterdam en het Financieel Dagblad. Een duidelijke klus was het: ontwikkel een tool, bijvoorbeeld een reclameboodschap, die de consument bewust maakt van de risico’s en de kansen van beleggen.Iedere student die studeert aan een hogeschool of universiteit in Nederland mocht zich aanmelden. De prijs: twee tickets naar New York en het slaan van de gong ter afsluiting van de beursdag.

Van de ruim dertig inzendingen vond de jury de drie ideeën van de opleiding communication & media design (CMD) van de Hogeschool Utrecht het beste. Het was dus al zeker dat de HU er met de prijs vandoor zou gaan. De vraag was alleen nog welke groep op welke plek zou eindigen. Het concept Euroville ging er met de hoofdprijs vandoor en dus mochten de vijf studenten Koen de Graaf, David Hutten, Jan-Jaap Schenk, Idries Scheik-Zahori en Vincent Wielders zich winnaar noemen.

Euroville is een spel dat de kansen en risico’s van beleggen van jongeren tussen de 15 en 18 jaar laat zien. Het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein fungeerde als opdrachtgever.

Uiteindelijk resteerde alleen nog de vraag welke twee van de vijf studenten er naar New York mogen. Het antwoord is simpel: ze gaan allemaal naar Lissabon. Het is misschien minder ver en spectaculair, maar zoals beleggers ook weten: ‘Eerlijk zullen we alles delen.’