Ondernemende werknemers

In de constructie kunnen ondernemers, die in dienst zijn van een eigen BV, via Humanpact ingehuurd worden door de faculteit. Eigenaar en oprichter van het bedrijf is oud FEM-student Co Politiek.

Het is niet de bedoeling om op grote schaal de vaste arbeidscontracten van werknemers onder te brengen bij het bedrijf, zegt Moniek de Suijck, hoofd van de facultaire afdeling Personeel en Organisatie. Het is een van de manieren om het aantal flexibele arbeidsplaatsen (een kwart van het totaal) in te vullen.
De faculteit blijft freelancers (zzp’ers) en uitzendkrachten bij Campus Recruitment inhuren (zie ook: pagina 16/17). De ‘ondernemende werknemers’ van Humanpact komen voor een deel in de plaats van de contracten voor bepaalde tijd. De Suijck: ‘Hiermee bereiken we een mooie synergie van ondernemerschap, actuele werkervaring, didactische bekwaamheid, academische vooropleiding en onderzoeksvaardigheden in het docentenbestand.’
De constructie combineert de voordelen van zelfstandig ondernemerschap met de zekerheden van een vast arbeidscontract, zegt het bedrijf. Zo worden sociale premies en loonbelasting afgedragen en heeft de ondernemer/werknemer recht op een uitkering bij werkloosheid en ziekte. De organisatie die hem inhuurt betaalt lagere uurtarieven in ruil voor een langdurige opdracht. De FEM is een van de eerste instellingen die met het bedrijf in zee gaat. Inmiddels is een eerste zoekopdracht neergelegd voor een afstudeerbegeleider uit de hoek van de marketing.
Ook bestaat de mogelijkheid voor zittend personeel om via Humanpact klussen te doen buiten de hogeschool, bijvoorbeeld door middel van detachering. Een aantal gegadigden heeft zich al aangediend. De bedoeling is dat binnenkort een pilot van tien personen van start gaat.