Onderzoek naar animo voor Erasmusbeurzen

Steeds meer hbo-studenten maken gebruik van de Erasmusbeurs, terwijl de animo bij de universiteiten fors daalt. Onderzoek moet uitwijzen waarom.

In het studiejaar 2006-2007 togen 2346 studenten van universiteiten met een Erasmusbeurs naar een van de Europese landen, tegenover 2532 in het jaar daarvoor. 186 personen minder; een daling van 7,3 procent. In het hbo steeg de animo in dezelfde periode met 64 personen naar 2155: een bescheiden stijging van 3 procent. Ook studenten van de HU gaan vaker naar EU-landen met een Erasmusbeurs: 134 in 2005-2006 en 154 het jaar daana.

Vanessa Lambrecht, hoofd Erasmusbeurzen bij de internationaliseringsorganisatie Nuffic, kan de verschillen tussen wo en hbo niet verklaren en heeft geen idee waarom gezamenlijke aantal daalt. ‘Vroeger werd gezegd dat de beurzen te laag waren, maar die zijn de afgelopen jaren omhoog gegaan, dus daar kan het niet aan liggen’, zegt zij. Mogelijk dat instellingen minder aandacht besteden aan internationalisering of zoeken studenten hun heil buiten Europa, oppert zij. Om hier zicht op te krijgen begint de Nuffic in maart een onderzoek.

Met 145 studenten is de Hogeschool Zuyd een van de grotere hbo-spelers bij de Erasmusbeurzen de Hogeschool Zuyd. Dat komt onder meer door de start van de Hogere Europese Beroepen Opleiding (HEBO), waarvoor studenten verplicht in het buitenland moeten studeren. Een woordvoerder: ‘We proberen studenten over de streep te trekken naar het buitenland te gaan, zelfs die van de pabo. Eerst sturen we de docenten, later nemen zij hun studenten mee en uiteindelijk gaan de studenten zelf.’ (HOP)