Onderzoek naar ‘cadeaupunten’ bij Archimedes

Het onderzoek richt zich op de bacheloropleidingen. De vraag is of er studiepunten worden toegekend zonder dat er redelijke studieverplichtingen tegenover staan, meldt instituutsdirecteur Stef Heinsman maandag14 mei in een brief aan het personeel van Archimedes.
Overleg tussen collegelid Huib de Jong, faculteitsdirecteur Jan Brandsma en de instituutsdirecteur leidde tot een onderzoeksopzet waarbij een interne en externe commissie aan de slag gaat. Zo worden de studielast en kwaliteitsgegevens in kaart gebracht, gesprekken gevoerd met teamleiders en opleidingscoördinatoren en komt er een steekproef onder driehonderd studentendossiers.
Directeur Heinsman ziet de uitkomst met vertrouwen tegemoet. De afgelopen jaren zijn flinke verbeteringen van de opleidingen in gang gezet, schrijft hij. 'De landelijke discussie over de onderwijstijd binnen het hbo en de kwaliteit van de lerarenopleidingen maakt dat we op het moment scherp gevolgd worden. Instituut Archimedes kan dat aan. De verbeterpunten uit het onderzoek zullen we aangrijpen om onze lerarenopleidingen verder te versterken.' (GR)