Onderzoek naar kippenseks bij Nyenrode

Eind september kreeg de LID een melding binnen en besloot onmiddellijk een onderzoek in te stellen. Verdachte Studentenvereniging De Compagnie van Verre werkt niet echt mee, volgens Jelko de Ruijter, woordvoerder van de inspectiedienst. ‘We houden gesprekken met zowel het bestuur van Nyenrode als dat van de studentenvereniging. De ervaring leert dat leden van studentenverenigingen de kaken stijf op elkaar houden uit angst voor represailles en soms zelfs torenhoge geldboetes van hun vereniging.’
Groningse disputen die eerstejaars een goudvis laten inslikken, een Amsterdamse studentenvereniging die twee geitjes verwaarloost, een dode hond op sterk water als cadeau van de vereniging van de faculteit Diergeneeskunde aan het Veterinaire vakdispuut van Veritas. De lijst incidenten lijkt lang maar volgens De Ruijter zijn het dit jaar niet meer incidenten dan voorgaande jaren. ‘Dit jaar hebben we te maken met een sneeuwbal-effect omdat de media er masaal op duiken. Terwijl het aantal incidenten stabiel blijft.’ De Partij voor de Dieren heeft inmiddels kamervragen gesteld over de incidenten. (JV)