Onderzoek naar ontslagvergoeding

Dat bevestigt Maarten Rook, voorzitter van de raad van toezicht van de hogeschool. De afkoopsom is vorige week in het nieuws gekomen door publicaties van het AD/Utrechts Nieuwsblad. Volgens de krant is plaatsvervangend voorzitter van de raad van toezicht, Lydia Helwig Nazarowa, familie van de betrokken docent.
Volgens Rook heeft zij bij haar aantreden gemeld dat een familielid werkzaam is binnen de hogeschool. ‘Daarvan hebben we gezegd: dat hoeft geen probleem te zijn’, aldus de voorzitter. ‘Nu deze zaak speelt was het voor de helderheid beter geweest als zij een bepaalde tijd was teruggetreden. Je moet zo veel mogelijk voorkomen dat je de schijn van belangenverstrengeling tegen krijgt.’
De medezeggenschapsraad van de faculteit Educatie sprak zich  donderdag 27 september uit voor een onderzoek naar de gang van zaken rond de toekenning van de ontslagvergoeding. Verder wil de raad volledig geïnformeerd worden over de financiële ins en outs van de regeling. (GR)