Onderzoek naar studeren met handicap

Een nieuwe commissie gaat onderzoek doen naar de belemmeringen voor gehandicapte studenten in het hoger onderwijs. Oud-staatssecretaris en SER-kroonlid Margo Vliegenthart leidt het onderzoek.

De commissie-Maatstaf zal een lijst maken van voorzieningen die iedere instelling ‘redelijkerwijs’ moet treffen om toegankelijk te zijn voor studenten met een handicap. Ze zal daarvoor gebruikmaken van bestaand onderzoeksmateriaal, praktijkvoorbeelden, en een rapport van de inspectie dat nog dit najaar wordt verwacht.

Het advies komt uit in maart 2010. Naast Vliegenthart maken ook oud VU-bestuurder Taede Sminia, voormalig HBO-raadvoorzitter Frans Leijnse en ZonMw-voorzitter Pauline Meurs deel uit van de commissie.

De afgelopen jaren bleek uit verschillende onderzoeken dat de faciliteiten voor gehandicapte studenten veel beter kunnen. In een grootschalig onderzoek uit 2008 door het bureau Choice, gaven gehandicapte studenten de toegankelijkheid van hun instelling gemiddeld een 6,2. In dezelfde enquête zei 8,7 procent van de 23 duizenden deelnemers een beperking te hebben.