Onderzoek naar toekomst Zeeuws onderwijs

Het ministerie van OCW laat onderzoek verrichten naar de toekomst van het mbo en hoger onderwijs in de provincie Zeeland. Door de vergrijzing dreigen onderwijsinstellingen er in moeilijkheden te komen.

De studentenaantallen zouden dalen en dat is slecht voor de regio. Het brengt de onderwijsinstellingen zelfs in gevaar, aldus het ministerie. Een ‘taskforce Zeeland’ moet de problemen in kaart brengen en aanbevelingen doen. Voormalig VSNU-voorzitter Ed d’Hondt leidt het onderzoek. Eind dit jaar brengt hij advies uit.

Momenteel zijn er in Zeeland twee aanbieders van hoger onderwijs: de Roosevelt Academy (een ‘university college’ met ongeveer zeshonderd studenten) en de Hogeschool Zeeland met zo’n vierduizend studenten. De Roosevelt Academy selecteert zijn eerstejaars en heeft over belangstelling niet te klagen. De instroom van de Hogeschool Zeeland lijkt inderdaad te dalen, maar dat komt vooral doordat er minder buitenlandse studenten worden geworven. De afgelopen tien jaar is het aantal gewone studenten juist geleidelijk gestegen.

De Hogeschool Zeeland was een grote speler in de hbo-fraude, waarbij de instelling ten onrechte geld ontving voor buitenlandse studenten die niet of nauwelijks onderwijs genoten. Daarvoor kreeg de hogeschool in 2005 een boete van negentien miljoen euro. Overigens was meteen duidelijk dat Den Haag de hbo-instelling niet failliet wilde laten gaan; er werd een ruimhartige betalingsregeling getroffen. Bovendien kreeg de hogeschool vorig jaar tien miljoen euro van het rijk om het onderwijs te verbeteren.