Ontknoping nabij voor Van Hall Larenstein

De helft van het personeel van Hogeschool Van Hall Larenstein wil niet langer onderdeel zijn van de Wageningen Universiteit. Volgende week wordt duidelijk of de hogeschool en universiteit samen verder gaan.

Het rommelt al maanden bij Hogeschool Van Hall Larenstein (VHL), die sinds 2004 bestuurlijk gefuseerd is met de Wageningen Universiteit. De hogeschool heeft tot ongenoegen van sommige medewerkers geen eigen college van bestuur, maar alleen een directeur.

Maar de directeur van VHL, Ellen Marks. ligt al anderhalf jaar onder vuur. In januari 2011 zegde de gezamenlijke medezeggenschap het vertrouwen in haar op. Marks zou niet voldoende capaciteiten hebben om de belangen van de hogeschool bij het college van bestuur te vertegenwoordigen.

Marks kreeg onmiddellijk steun van het college van bestuur. Maar dit heeft volgens medewerkers nu juist weinig oog voor de noden van de hogeschool. VHL zou de universiteit te veel betalen voor centrale diensten als ICT, bestuur en communicatie. Ook klagen medewerkers over beperkte samenwerking in het onderwijs en een gebrek aan autonomie.

Het afgelopen half jaar bogen verschillende werkgroepen zich over de klachten en werkten zij adviezen uit. Gisteren konden medewerkers zich daarover en over de toekomst van de hogeschool uitspreken. Slechts 51 procent bleek voor het voortbestaan van samenwerking met de WUR. In januari was dat nog zestig procent.

Directeur Marks van VHL noemde de uitslag 'buitengewoon teleurstellend', schrijft universiteitsblad Resource. Collegevoorzitter Aalt Dijkhuizen van Wageningen Universiteit vond de uitslag 'de slechtste die je kunt bedenken'. Het college moet zich nu beraden en dat wordt niet gemakkelijk, verwacht hij. 'Het signaal is duidelijk, maar het is geen uitslag waarbij we direct weten wat we moeten doen.' Begin volgende week wordt de knoop doorgehakt en zal duidelijk worden of de VHL onderdeel blijft van de Wageningen Universiteit.

Sinds 1 september 2011 zijn het voormalige Van Hall Instituut in Leeuwarden en de Hogeschool Larenstein in Velp één hogeschool.