Op de koffie bij oma

Studentenvereniging Spontaan heeft een commissie in het leven geroepen met de naam ‘Adopteer een oma’. Dit vrijwilligersproject hoopt in de nabije toekomst studentenhuizen te koppelen aan een bewoner van een bejaardencentrum.

Het idee om studenten te koppelen aan ouderen ontstond twee jaar geleden. Ditte Tanja, actief lid bij Spontaan, maakte destijds op initiatief van de sociaal betrokken studentenvereniging een wandelingetje met ouderen. Dat zette Ditte aan het denken. Eén wandelingetje in het jaar vond ze bij nader inzien niet voldoende: ouderen die om aandacht verlegen zitten, moesten vaker opgezocht worden.

Met haar plannen stapte ze naar bejaardencentrum Swellengrebel dat erg enthousiast reageerde. Nu hoopt ze dat studentenhuizen zich zullen aanmelden om de eenzaamheid van sommige ouderen aldaar te verlichten.

‘De studentenhuizen moeten zich wel serieus gaan inzetten’, aldus Ditte. Minimaal eens in de twee weken zal een student op bezoek gaan bij de adoptieoma. Wat gaan de studenten met hun nieuwe oma ondernemen? ‘Gewoon, koffiedrinken of een wandelingetje maken. Kleine dingen die voor de ouderen niettemin een groot verschil maken. En natuurlijk zijn we er ook voor de opa’s.’ (Ublad)

Studentenhuizen kunnen zich aanmelden via adopteer.een.oma@gmail.com