Opgepakte studenten journalistiek weer vrij

De twee studenten journalistiek die tijdens de ontruiming van enkele kraakpanden in Amsterdam in de cel belandden zijn weer vrij. Zij moeten wel voor de rechter verschijn op beschuldiging van deelname aan de kraakactie.

De vierdejaars Jacco Hamilton filmde de kraakactie en ontruiming van het pand aan de Pretoriusstraat voor zijn stage bij mediabedrijf All Media en collega Jaap den Ouden voor de community www.humedia.nl. Zij hadden hun activiteiten en namen van te voren bij de politie doorgegeven. Toch belandden zij bij de ontruiming samen met de krakers in de politiecel.

Het tweetal is rond twee uur dinsdagmiddag 14 oktober vrijgelaten. Zij kregen de camera en toebehoren terug. ‘Gisteravond maakten we shotjes van de krakers. Op een gegeven moment wilden we naar buiten maar toen waren de deuren al gebarricadeerd en moesten we binnen blijven’, vertelt Hamilton. ‘Daarom is het ook onzin dat ze ons beschuldigen van kraken en barricaderen van de deuren.’

Hamilton en Den Ouden deelden samen een cel, apart van de krakers. Ze zijn goed behandeld, zegt Hamilton. De studenten moeten 11 februari voorkomen.