Organisatie onderwijs op de schop

Als het aan directeur Arnick Boons van de faculteit Economie en Management (FEM) ligt, gaat de organisatie van het onderwijs drastisch veranderen. Opleidingen vallen dan niet meer onder de instituten maar worden geleid door onderwijsmanagers.

Dat zegt de nieuwe faculteitsdirecteur in een toelichting op de nota ‘Naar een strategie van de FEM’, die onlangs onder het personeel is verspreid. De nota bevat de persoonlijke visie van de directeur. Het personeel van de FEM is gevraagd te reageren.

Een van de elementen van het plan van Boons is de omvorming van de drie bestaande instituten in vier eenheden: Marketing & Commerce, Management & Organisatie, Bedrijfseconomie en Communicatie, Talen & Recht. Hierin worden docenten met dezelfde of verwante deskundigheid ondergebracht. Doel is dat er ‘learning communities’ ontstaan. In de huidige structuur zijn veel disciplines versnipperd over de instituten, meent de directeur. De onderwijsmanagers, die verantwoordelijk zijn voor meerdere opleidingen, moeten het benodigde onderwijzend personeel inhuren bij de directeuren van de communities.

In de huidige situatie is het personeel doorgaans in dienst van hetzelfde instituut als waar de opleiding onder valt en dat is te statisch, vindt Boons. ‘Door deze nieuwe opzet kan de onderwijsmanager de eisen van studenten en beroepenveld vertalen in de richting van de directeur, wat leidt tot voortdurende kwaliteitsontwikkeling van het personeel.’ Voor HU-begrippen is dit een behoorlijk omslag, realiseert hij zich. ‘Maar business schools all over the world draaien op dit model.’ De onderwijsmanagers krijgen een vertegenwoordiging in het directieteam van de faculteit.

Eind oktober volgt een plenaire bijeenkomst met het personeel, waarna een bijgestelde versie van de nota ter becommentariëring naar het beroepenveld wordt gestuurd. In januari volgend jaar moeten de definitieve plannen er liggen en gaat de voorbereiding van de invoering van start.