‘OU-docenten helpen studenten te veel’

De faculteit heeft een probleem met deze zeer zwakke studenten, zei een docent tegen de commissie. Soms zouden hij en zijn collega’s zich gedwongen voelen om ‘scriptiewerkzaamheden’ voor hen uit te voeren. De docent liet een e-mailwisseling zien waarin hij volgens de commissie ‘op een onheuse manier onder druk werd gezet door een student’. De faculteit zou haar medewerkers tegen zulke druk moeten beschermen, stelt de commissie, suggererend dat dit onvoldoende gebeurt.
Er komt nader onderzoek naar het incident, want de Open Universiteit heeft bezwaar ingediend tegen de weergave ervan in het visitatierapport.
De Volkskrant stelt maandagochtend 24 september dat docenten zelf delen van scripties schrijven, maar dat verhaal verwijst de OU naar de prullenmand. ‘De betreffende student eiste dat de docent sneller feedback gaf’, zegt een woordvoerder. ‘Het taalgebruik liep uit de hand. De student moest een maand afkoelen en is vervolgens bij een ander afgestudeerd. Dat is alles.’ (HOP)