OU zet eerste gratis cursussen online

De ‘afstandsuniversiteit’ wil de deelname van volwassenen aan het hoger onderwijs vergroten. Uit dat oogpunt lanceerde de OU een jaar geleden het plan om al haar studiemateriaal gratis te gaan aanbieden. De instelling rekende minister Van der Hoeven in toen voor dat dit plan de staat jaarlijks twaalf miljoen euro zou kosten. Voor het nu gemaakte eerste stapje kreeg de Open Universiteit een half miljoen euro subsidie van het ministerie van OCW en nog eens 150 duizend euro van een Amerikaanse stichting.
Het aanbod bestaat vooralsnog uit een cursus programmeren met computertaal Java en een cursus ‘duurzame ontwikkeling: ver weg of dichtbij?’ Ook wordt een snelle introductie voor een rechtenopleiding online gezet.
Mensen die het materiaal tot zich hebben genomen en er daadwerkelijk studiepunten voor willen hebben, moeten zich – tegen betaling – inschrijven voor een opleiding aan de Open Universiteit. Ze krijgen dan on line begeleiding en kunnen bovendien terecht bij een van de twintig vestigingen van de OU in Nederland en Vlaanderen. Daar kunnen ze ook tentamen doen. (HOP)