Oud-voorzitter Domstad kreeg hoge vertrekpremie

De bestuurder van de HU die teveel ontslagvergoeding heeft gekregen is Simone de Wit, voormalig bestuurslid van Domstad Hogeschool. In 2010 fuseerde de twee hogescholen.

Dat bevestigt een woordvoerder van het college van bestuur. De Wit was van 2008 tot september 2010 voorzitter van het college van bestuur van de Domstad Hogeschool, een pabo uit Utrecht met 800 studenten. Het jaarverslag 2010 van de HU meldt dat zij 104.671 euro aan ontslagvergoeding heeft meegekregen.

Dat is meer dan in de Wet Normering Topinkomens, die in januari 2013 moet ingaan, is toegestaan. ‘De overschrijding bij mevrouw S. de Wit van Hogeschool Domstad hangt samen met een contractueel vastgelegde ontslagvergoeding’, zo staat in het jaarverslag. De hogeschool heeft dit destijds gemeld aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Staatssecretaris Zijlstra kondigde aan om 78.000 euro terug te vorderen van de hogeschool omdat dit teveel aan vertrekpremie is uitgekeerd. Hij heeft dat eerder gedaan bij Inholland en de TU Delft, zegt een woordvoerder van de staatssecretaris. ‘Alle scholen zijn aangeschreven dat ze geen hogere beloning en vertrekpremies mogen uitkeren.’

Na haar terugtreden heeft De Wit nog werkzaamheden voor de HU uitgevoerd. Zo was ze projectdirecteur van de academische pabo en interim-directeur van het Seminarium voor Orthopedagogiek. Zelf zegt ze niets te weten van de maatregel van Zijlstra. ‘Ik ben hierover niet door de hogeschool gebeld.’ Ze wil verder niet ingaan op de zaak.