Pabostudenten laten het afweten

Vier eerste- en tweedejaars pabostudenten zijn maandag 17 maart niet op komen dagen bij Utrechtse basisschool De Kameleon. Ze zouden tijdens de Week van de Lentekriebels een workshop geven over relaties en seksualiteit.

‘Tot groot verdriet van de school bleven de studenten weg’, zegt Bart Boerema van de GG&GD in Utrecht. De studenten zouden op een leuke en creatieve manier aandacht besteden aan onderwerpen zoals verliefdheid, relaties en seksualiteit. Ze hadden hiervoor een workshop gevolgd en zouden les geven aan kinderen van De Kameleon.

Voor de begeleider van de studenten, vierdejaars pabostudent Vivian Segers, is het een raadsel waar de studenten waren. ‘Ik heb gemaild dat ze contact moesten opnemen met De Kameleon, maar dat hebben ze blijkbaar niet gedaan’, zegt zij.

‘Ik heb zelf wel contact opgenomen met de school, maar helaas heb ik het e-mailadres verkeerd opgeschreven en daardoor zijn alle mails die ik heb gestuurd niet aangekomen’, zegt Thijs Kok, een van de studenten. Telefonisch heeft hij ook geen contact kunnen maken. ‘Natuurlijk had ik er meer moeite voor moeten doen, maar ik had het redelijk druk met mijn stage’, verklaart hij.

De Week van de Lentekriebels (17 tot en met 21 maart) wordt voor de derde keer georganiseerd door de Rutgers Nisso Groep en uitgevoerd door de GGD’en. Relationele en seksuele vorming voor leerlingen is belangrijk volgens hen, omdat kinderen steeds jonger met seks te maken krijgen. Goede voorlichting kan zorgen voor meer zelfvertrouwen en weerbaarheid tegen seksueel misbruik.