Parttime studeren kan nog steeds

Het aantal studie-uren varieert nog altijd flink. Dat blijkt uit de database Studie Keuze Informatie die ten grondslag ligt aan de nieuwste Keuzegids Hoger Onderwijs. Ruim vijftigduizend studenten die tussen 2004 en 2006 zijn geënquêteerd laten daarin weten wat ze van hun opleiding vinden en hoeveel tijd ze in hun studie steken.
Gemiddeld zijn de hbo-studenten iets vlijtiger dan hun universitaire collega’s, die maar 31 uur per week met hun studie bezig zijn. Bij de kunstenopleidingen werken studenten sinds jaar en dag het hardst. Ze draaien daar met gemak veertig uur in de week. De opleiding vormgeving van Artez Hogeschool bijvoorbeeld kost zelfs 52 uur in de week, melden de studenten.
Bij een ‘gewone’ opleiding als mondzorgkunde van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen werken de studenten 43 uur in de week en orthoptie (een soort fysiotherapie voor ogen) aan de Hogeschool Utrecht is met veertig uur per week een echte voltijdstudie. Elektrotechniek van Fontys staat voor 39 uur per week in de boeken. Wiskunde en biometrie aan respectievelijk de TH Rijswijk en de Hogeschool Zuyd kosten een studie-uurtje minder.
Onder in de lijst van opleidingen die in 2006 zijn geënquêteerd staan twee opleidingen maatschappelijk werk & dienstverlening: die van Saxion Hogescholen en van Inholland Rotterdam. Hun studenten doen het in 23 uur per week. Studenten van de Christelijke Hogeschool Ede hebben met 36 uur per week een veel zwaardere kluif aan hun mwd-opleiding.
Het lijkt erop dat hbo-studenten zware studies gemiddeld iets hoger waarderen dan lichte. Als een opleiding van zijn studenten een 7,3 of hoger krijgt, bedraagt de hoeveelheid studie-uren vaak meer dan dertig uur. Hoeven de studenten daarentegen minder dan 25 uur in de week aan de slag, dan geven ze zelden hoger dan een zeven. Maar het verband is niet dwingend: er zijn zware opleidingen die maar een zes krijgen en lichte opleidingen die toch boven de zeven scoren. Het landelijke rapportcijfer in het hbo is een 6,8. (HOP, Bas Belleman)