Petitie voor meer herkansingen

Robert Smid, vierdejaars student journalistiek, is een online petitie gestart waarin hij pleit voor extra herkansingsmogelijkheden voor tweedejaarsvakken.

De opleiding Journalistiek is vanaf het studiejaar 2010-2011 ingrijpend veranderd. Ouderejaars die eerdere herkansingen hebben gemist of niet gehaald, kunnen alleen nog dit blok de betreffende opdrachten en toetsen maken. Als deze niet met een voldoende worden afgesloten, moeten de studenten een andere cursus van het nieuwe programma volgen. Voor sommigen kan het tot gevolg hebben dat ze als langstudeerder 3000 euro boete moeten betalen.

‘Beetje vervelend gepland’, zegt Smid. ‘Ik loop door omstandigheden achter op schema en dit blok is extreem druk voor mij.’ Het derde blok is een van drukste periodes omdat studenten stage lopen, redacties volgen of in het buitenland zitten voor hun studie. De digitale handtekeningenactie ging dinsdagmiddag 6 maart online. Een dag later hebben zo'n 150 mensen de petitie ondertekend.

De vierdejaars geeft toe dat hij eerder had moeten beginnen met de petitie: ‘Ik dacht dat ik de enige was maar met mij zijn er velen, dus besloot ik nu in actie te komen.’  Hij hoopt dat de petitie ervoor zorgt dat studenten dit studiejaar nog twee extra herkansingsmogelijkheden krijgen. Zo is de studiedruk minder hoog en hebben zij meer kans van slagen. Volgens Smid staat de opleidingscommissie achter de petitie.

Niet iedereen is het met de actie eens. 'Stelletje klaagfetisjisten', luidt de aanhef van een van de reacties op de petitiesite. 'Vierdejaars hebben die tweedejaarsvakken al zes keer kunnen maken. Als je herkansingen uitstelt, lijkt het me nogal logisch dat je studievertraging oploopt.'

Het management van opleiding was vandaag niet bereikbaar voor commentaar.