Pilot met simpelere regels verblijfsvergunningen

Dit maakte collegevoorzitter Yvonne van Rooy van de Universiteit Utrecht bekend bij de opening van het academische jaar. Behalve de universiteit doen ook de Hogeschool Utrecht, de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de particuliere universiteit Nimbas aan de pilot mee.
Voor Amerikanen en West-Europese studenten valt het wel mee om Nederland binnen te komen, maar voor studenten uit Azië en Oost-Europa is het een stuk lastiger. Momenteel duurt het ongeveer drie tot vier maanden voor een student een verblijfsvergunning heeft bemachtigd. Dat moet zes tot acht weken worden.
Het idee is dat de instellingen de aanvragen rechtstreeks indienen bij de IND. In de huidige procedures moeten alle aanvragen via de gemeente naar de IND en die schakel is er in het experiment tussenuit gehaald.
Een deel van de buitenlandse studenten die aan de hogeschool gaan studeren doen mee met de proef. Dit zijn er dertig; zij volgen internationale studies aan verschillende faculteiten, vertelt Carolyn Kleyn van de International Office. Onbekend is hoeveel het totaal aantal is dat een verblijfsvergunning aanvraagt. Om de Universiteit Utrecht gaat het om minimaal 150 studenten die participeren in de pilot. ‘De wachttijd voor een verblijfsvergunning kan volgens de wet maximaal een half jaar duren. Het is leuk voor de studenten en het schept zekerheid als die termijn korter is’, zegt Kleyn. (HOP/GR)