Plagiaatminister niet vervolgd

De Duitse ex-minister van defensie Karl-Theodor zu Guttenberg wordt niet strafrechtelijk vervolgd omdat hij plagiaat pleegde in zijn proefschrift. Zijn fraude heeft de wetenschap geen grote schade berokkend, zegt het Duitse Openbaar Ministerie.

Het Duitse OM was na het aftreden van de baron een onderzoek gestart. Het kreeg 199 aangiften binnen, onder meer van auteurs wiens werk Guttenberg had geplagieerd. Vanochtend maakte het OM bekend dat Guttenberg niet vervolgd wordt. Wel moet hij twintigduizend euro overmaken aan het Duits fonds tegen kinderkanker, meldt Der Spiegel.

De 39-jarige Guttenberg was één van de populairste Duitse politici in het kabinet van Angela Merkel, tot hij in maart moest aftreden na beschuldigingen van plagiaat. Aanvankelijk ontkende hij, maar later gaf hij toe dat hij slordig was geweest in de bronvermelding van zijn met ‘summa cum laude’ bekroonde dissertatie. Hij deed afstand van zijn doctorstitel en maakte excuses. Guttenberg promoveerde in 2007 aan de universiteit van Bayreuth, op een vergelijking van de Amerikaanse grondwet met Europese Verdragen.

Na het plagiaatschandaal verhuisde Guttenberg naar de Verenigde Staten. Volgens het Duitse blad Focus melden bronnen binnen Guttenbergs partij, de conservatieve CSU, dat hij daar opnieuw wil promoveren. Op die manier zou hij een politieke comeback willen maken.