Plan voor opleiding toegepaste psychologie

Bij de beoogde start van de bachelor (voltijd, deeltijd en duaal) in september 2008 verwacht men jaarlijks een instroom van minimaal honderd studenten. Bij de studenten van de ROC’s bestaat veel belangstelling voor toegepaste psychologie, zo blijkt uit onderzoek. Een ander deel van de instroom zal bestaan uit studenten die van de universitaire opleiding psychologie overstappen of vanwege de numerus fixus buiten de boot vallen.  De faculteit Sociale Wetenschappen van de universiteit verwijst hen door naar de hbo-variant.

De hbo-opgeleide psychologisch werker zal terecht komen binnen de sectoren onderwijs, geestelijke gezondheidszorg en welzijn, veelal onder begeleiding van een universitair opgeleide gedragswetenschapper. Door ontwikkelingen in de samenleving zijn voor een toenemend aantal werkzaamheden niet meer universitair opgeleide psychologen nodig maar worden veelal hbo’ers ingezet, signaleert het onderzoeksrapport naar de haalbaarheid van de studie.

Bij een aantal hogescholen (Saxion en Fontys) bestaan al langer propedeuses toegepaste psychologie, waarna kan worden doorgestroomd naar sociale studies en personeel en arbeid. Fontys, Hanzehogeschool Groningen en de Hogeschool Leiden starten in 2007 met een gezamenlijke opleiding toegepaste psychologie. Het initiatief van de HU onderscheidt zich hiervan doordat het zich toespitst op de domeinen educatie en zorg. De aanvraag van de nieuwe opleiding wordt als alles volgens planning verloopt in maart 2007 naar aan de accreditatieorganisatie NVAO verstuurd. (GR)