Plasterk: meer structuur in onderwijs

Het kabinet denkt over veel zaken hetzelfde als de vereniging Beter Onderwijs Nederland, zegt minister Plasterk. ‘Maar denk niet dat vroeger alles beter was.’

Meer zeggenschap voor de docent, een dienende taak voor het management: minister Plasterk en Beter Onderwijs Nederland (BON) zijn het op belangrijke punten roerend eens. Afgelopen zaterdag 26 januari opende Plasterk een symposium van BON bij de Vrije Universiteit.
Verwijzend naar het vorige week verschenen onderzoek van de commissie-Meijerink, zei Plasterk bezorgd te zijn over de taal- en rekenvaardigheden van scholieren en studenten. Meer normen stellen is volgens hem goed, maar alleen met spierballentaal komen we er volgens hem niet. ‘Want wat doen we met degenen die zakken?’
Net als de Vereniging BON vindt de minister dat de onderwijsvernieuwing hier en daar is doorgeschoten. Hij pleitte in zijn toespraak voor ‘meer Theo Thijssen en minder Kees Boeke’. De klassieke onderwijzer uit de vroege twintigste eeuw spreekt hem meer aan dan de radicale onderwijsvernieuwer uit Bilthoven. Wel waarschuwde hij zijn gehoor voor nostalgie. ‘Je kunt jongeren van nu niet meer lesgeven zoals toen, maar wat meer structuur in het onderwijs kan geen kwaad.’ (HOP)