Plasterk waarschuwt voor hoge studieschuld

Onderwijsminister Plasterk wil dat studenten ‘bewust lenen’, zodat ze niet onvoorzien een te grote studieschuld opbouwen.

‘Ik vind het belangrijk dat een student ‘bewust leent’: dat je weet onder welke voorwaarden je leent en dat je in beeld hebt wat dit betekent op het moment dat je gaat terugbetalen.’ Dat schrijft de minister in een brief die donderdag 5 maart door de IB Groep aan alle studenten werd gestuurd.

Plasterk wil voorkomen dat studenten, zonder het in de gaten te hebben, een te grote studieschuld opbouwen. De brief werd vorige maand geschreven, meldt dagblad NRC, dat het schrijven van de minister gisteren publiceerde.

In het verleden heeft het ministerie van Onderwijs studenten juist gestimuleerd meer te lenen. Studenten met een lening zouden zich beter concentreren op hun opleiding en minder tijd besteden aan bijbaantjes die niets met hun studie te maken hebben.