Pleidooi voor intakegesprekken scholieren

Studentenorganisatie ISO kiest een strategisch moment om een oud paard van stal te halen: het intakegesprek voor aankomende studenten. De tijd lijkt er rijp voor.

De hogescholen hebben net aangekondigd dat ze een intake willen invoeren voor aankomende pabo-studenten. De Hogeschool Inholland gaat nog verder en wil iedere aankomende student voor een gesprek uitnodigen. En vorige week stelde de Raad voor Werk en Inkomen dat scholieren beter begeleid moeten worden in hun studiekeuze.

Het ISO geeft het vliegwiel graag een extra zwengel. De organisatie heeft universiteitenvereniging VSNU en de HBO-raad gevraagd om alle opleidingen intakegesprekken te laten organiseren. Dat zou de uitval van studenten in het hoger onderwijs sterk terugdringen. In zulke gesprekken zouden kennisachterstanden en onrealistische studieverwachtingen vroegtijdig aan het licht kunnen komen.

Minister Plasterk wil de studieuitval van grofweg dertig procent halveren. Hij staat niet onwelwillend tegenover het idee van intakegesprekken. Eind mei komt hij erop terug als hij reageert op het rapport ‘Ruim baan voor talent’.