Plek voor tram bij transferium De Uithof

Bij de bouw van het transferium De Uithof (ofwel P+R, park and ride) wordt rekening gehouden met de komst van een tramstation pal onder de parkeergarag.

De nieuwe parkeervoorziening is in 2012 klaar, vanaf 2015 moet er een tram tussen Utrecht Centraal en De Uithof rijden, als het aan wethouder De Weger (Verkeer) ligt.

Op P+R De Uithof (kosten: circa vijftig miljoen euro) is straks plek voor bijna tweeduizend auto’s. 1450 Plekken zijn gereserveerd voor de grootgebruikers van De Uithof: medewerkers, bezoekers en studenten van het UMC, de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht.

Vijfhonderd parkeerplaatsen zijn beschikbaar als openbare P+R-voorziening: parkeren, dan de stad in per bus, fiets of tram. Wanneer de parkeervoorziening op De Uithof klaar is, verdwijnt P+R Veemarkt.

Onder het gebouw komen een busstation, fietsenstalling en mogelijk tramperron. De Weger hoopt eind deze maand te horen of een tram tussen Utrecht Centraal en De Uithof haalbaar is. De realisatiekosten (aanleg ondergrond, rails, perrons) bedragen rond de 200 miljoen euro. Kosten van de trams zelf komen hier nog bij. De wethouder hoopt op een flinke financiële bijdrage van de provincie en het rijk.’Ik wil vaart maken met de tram.’

P+R De Uithof, gemaakt door architectencombinatie KCAP en Studio KS en de gemeente, heeft een ‘compact, transparant en kleurrijk karakter’. Het wordt een spannend gebouw: plafonds worden groen en via het atrium komt veel daglicht naar binnen. Op het dak komen parkeerplaatsen. Vóór de P+R komt een plein. De voorziening komt te liggen in de hoek van de Universiteitsweg en de Uppsalalaan, vlak voorbij de afslag op de A28.