Politieke aardverschuiving in raden

Personeelsfractie Aob/Abvakabo duikelt in de CMR van acht naar vijf zetels, terwijl HU2000+ stijgt van twee naar vijf plaatsen. De eenmansfracties Onderwijs voor OP en Geef stem aan het OOP hebben geen zetel bemachtigd.
Ook bij de studentenfracties zijn de verhoudingen fors gewijzigd. MUST keldert van negen naar vijf zetels ten gunste van de Utrechtse Studenten Voor Beter Onderwijs (USVBO), die met stip vier plaatsen bezet. Eureka blijft met een persoon in de raad zitten.
Bij drie faculteitsraden waar verkiezingen zijn gehouden voor de studentengeleding kreeg MUST vooral concurrentie van USVBO, maar blijft hier de grootste studentenfractie. In de raad van de faculteit Maatschappij en Recht komt MUST met vijf en USVBO met vier leden uit de verkiezingen. Bij Communicatie en Journalistiek heeft USVBO geen enkele zetel veroverd, terwijl MUST alle zes de plekken behaalde. Ook bij de faculteit Economie en Management blijft MUST de grootste: zevens zetels tegenover twee voor USVBO.
Bij de andere faculteiten waren geen verkiezingen nodig omdat er niet meer kandidaten dan zetels waren. Opvallend is dat bij de faculteit Educatie vijf studentplekken onbezet blijven door gebrek aan kandidaten. MUST heeft hier geen kandidatenlijst ingediend. Het is de enige faculteitsraad waarin Eureka (met twee plaatsen) zitting neemt. De studentengeleding van de faculteitsraad Natuur en Techniek bestaat alleen uit MUST-leden. Daar staat tegenover dat bij de faculteit Gezondheidszorg USVBO met zes zetels groter is dan MUST (twee zetels). (GR)

De volledige uitslag is te zien op www.verkiezingen.hu.nl

Opkomst
Een kwart van het personeel en 2,3 procent van de studenten hebben een stem uitgebracht bij de verkiezingen van de centrale medezeggenschapsraad (CMR). Dit blijkt uit de definitieve gegevens van de afdeling SSC-ICT.
Van 21 mei tot en met 1 juni vonden de verkiezingen plaats voor studenten en medewerkers in onder meer de CMR en faculteitsraden. Bij een aantal faculteiten vonden geen verkiezingen plaats omdat er evenveel of minder kandidaten waren dan zetels.
De opkomst bij medewerkers bij faculteiten waar wel werd gestemd, is ongeveer gelijk of hoger dan bij de CMR. Bij de faculteit Natuur en Techniek stemde bijna veertig procent van het personeel. De faculteit Communicatie en Journalistiek (FCJ) komt op dertig procent en de faculteit Educatie op ruim 25 procent.
Studenten zijn minder geneigd aan de verkiezingen deel te nemen. Bij de faculteit Economie en Management is het percentage stemmers iets meer dan twaalf procent, terwijl een kleine zeven procent van de studenten van de FCJ een stem uitbracht. Bij de faculteit Maatschappij en Recht bleef het percentage steken op iets meer dan 2,5 procent.