‘Pre-masterstudent mag niet bloeden voor fout universiteit’

Studenten die al tijdens hun pre-master als masterstudent stonden ingeschreven, krijgen toch geen langstudeerboete. Dat zei staatssecretaris Zijlstra vrijdagavond in het Vara-programma De Ombudsman.

Studenten mogen niet de dupe worden van onenigheid tussen de staatssecretaris en de Vrije Universiteit, TU Delft en de Universiteit van Tilburg, zei de bewindsman tegen Vara-ombudsman Pieter Hilhorst. ‘Er is één partij die niets te verwijten valt en dat is de student, die zal hier niet voor moeten bloeden.’

De schuld ligt bij de drie universiteiten, vindt de bewindsman. Die hebben afgestudeerde hbo’ers die een pre-master volgen verkeerd ingeschreven. Namelijk als masterstudent, in plaats van als bachelorstudent. Daardoor moeten deze studenten hun master in precies één jaar halen, anders krijgen ze een langstudeerboete. Hun uitloopjaar hebben ze namelijk al in de pre-master verbruikt.

Hoe de situatie van de studenten precies wordt opgelost is nog niet duidelijk. Staatssecretaris Zijlstra blijft erbij dat de universiteiten een fout hebben gemaakt en dat ze die zelf maar recht moeten rechtzetten. Sinds 2007 horen instellingen schakelstudenten in te schrijven als bachelor. Hij verwijst naar de strategische agenda van zijn voorganger Plasterk, waarin staat dat ze ‘als hoofdregel’ in de bachelor vallen.

Maar de VU zegt in het Vara-programma dat het ministerie de inschrijving van schakelaars als masterstudent altijd heeft toegestaan. De instelling gaat wel kijken of het mogelijk is om een compensatieregeling in te stellen voor getroffen studenten. Collegevoorzitter Hein van Oorschot van de Universiteit van Tilburg zegt dat hij tegen het Rijk gaat procederen en zijn studenten zal steunen.

Drie weken geleden schreef hij nog aan de Tweede Kamer dat hij niet bereid was een eenmalige uitzondering te maken voor de studenten. Hij vond het ‘vervelend’ voor ze, maar het zou om een kleine groep gaan en wie ‘nominaal’ studeert heeft nergens last van. Wel vroeg hij de instellingen om in kaart te brengen hoe groot de getroffen groep was en met hen te bekijken ‘hoe zij op een verantwoorde wijze kunnen afstuderen’.