Presentatie duurzame HU-projecten

Tijdens een symposium over groene ict op 18 januari presenteren de vijf winnaars van de wedstrijd innovatieregeling duurzaamheid en ict, waaronder twee HU-projecten, hun resultaten van het onderzoek.

‘In februari vorig jaar is de wedstrijd al van start gegaan’, vertelt Albert Hankel van SURFnet, organisator van de wedstrijd. ‘Instellingen zoals hogescholen en universiteiten konden zich tot 15 april hiervoor inschrijven. In mei zijn de winnaars bekend gemaakt.’ Doel van de wedstrijd is het stimuleren van projecten over duurzaamheid en ICT binnen instellingen.

In het eerste project van de HU ‘Omslag in het ict-onderwijs’ werd onderzoek gedaan naar het opzetten van duurzame competenties in het ict-onderwijs. Het tweede project ‘Digitale mobiliteit binnen de HU’ ging over het nieuwe leren en werken binnen het onderwijs. Naast de twee HU-inzendingen vielen ook Universiteit Utrecht, Open Universiteit en TNO in de prijzen. Onder de vijf inzendingen is het prijzengeld van 100.000 euro verdeeld.

‘De inzendingen zijn beoordeeld op een aantal elementen’, zegt Hankel. ‘Wat maakt het project innovatief, duurzaam, wat is de impact van zo’n project binnen de school en zijn de resultaten overdraagbaar; kunnen ze worden opgepakt door andere instellingen?’ Hankel houdt na het symposium contact met de projectgroepen. ‘Ik ga ze in de gaten houden, het onderzoek houdt niet op.’