Prijs voor alumna mondzorgkunde

Marian Raatgever mag zich de trotse winnares noemen van de NVM Studieprijs. Zij studeerde vorig jaar af bij de opleiding mondzorgkunde en won met haar scriptie een cheque ter waarde van 1500 euro.

Raatgevers scriptie gaat over het herstel na een chirurgische kaakcorrectie. Zij onderzocht of het herstel van een patiënt beïnvloed wordt door factoren zoals stress en onzekerheid. Uit haar conclusie kwam naar voren dat deze factoren meer invloed hadden bij een cosmetische ingreep dan bij een functionele ingreep. Het oordeel van de jury over de scriptie was ‘een heldere schrijfstijl, innovatief, een goede opzet van het onderzoek, een overzichtelijke weergave van de resultaten, en er wordt gekeken naar de mens achter de patient’.

De Studieprijs is een initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Mondhygiënisten en Procter en Gamble (het moederbedrijf van Oral-B). Dit jaar werden twintig afstudeeropdrachten ingezonden door studenten mondzorgkunde van vier hogescholen. De tweede prijs ging naar Soror Al-Khafajj en Suzanna Aleksanjan van de opleiding in Nijmegen. De derde prijs ging wederom naar twee HU-alumni: Timea Parhonyi en Farnoush Shafizadeh Yazdi.