Proef met snel internet in De Uithof

Met gemak filmpjes bekijken op je mobiel? Binnenkort kan het in De Uithof. De Hogeschool Utrecht en UMC Utrecht sluiten zich aan bij een pilot met supersnel internet.

In mei startte een proef in De Uithof waarbij de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht, KPN, SURFnet (organisatie voor onderwijs en ict) en telefoonfirma LG samenwerken. Doel is om ervaring op te doen met de vierde generatie (4G) mobiele netwerken. Hiermee worden toepassingen die veel bandbreedte nodig hebben, zoals het bekijken van filmpjes, veel makkelijker op mobiele telefoons.

DE HU en UMC richten zich vooral op het gebruik van het snelle netwerk binnen het onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg. De bestaande draadloze netwerken moeten daartoe gekoppeld worden aan het nieuwe LTE-netwerk. De bedoeling is dat er een campusbrede dekking komt in De Uithof. De proef loopt tot 2014.