Projectbemiddelaar van start aan de HU

De Academie van de Stad, een stichting die de leefbaarheid in de samenleving wil bevorderen, is een vestiging binnen de HU gestart.

De stichting krijgt opdrachten voor projecten van de gemeente en woningcorporaties in de stad en zoekt vervolgens binnen de hogeschool naar groepen studenten die deze projecten kunnen uitvoeren. Studenten gaan dan onder begeleiding van docenten aan de slag. De projecten vormen een onderdeel van het curriculum dus studenten krijgen er studiepunten voor.

Begin februari gaat het eerste onderzoek van start. Zo’n 25 studenten communication & media design gaan concepten bedenken hoe het isolement van ouderen door middel van social media kan worden doorbroken. ‘Studenten zoeken uit welk medium het beste werkt voor deze doelgroep’, zegt Sara Geerken, coördinator van de stichting. Daarna voeren zij het concept uit.

‘Het voordeel voor studenten is dat ze werken aan problemen die echt spelen in de stad en dat de projecten daadwerkelijk worden uitgevoerd’, stelt pr-medewerkster Dora Fabriek. De gemeente betaalt de stichting per project 5000 euro om de kosten te dekken. Dat is fors minder dan commerciële bureaus in rekening brengen, zegt ze.

De Academie van de Stad startte in 2008 aan de Hogeschool van Amsterdam. Inmiddels wordt elk semester aan zo’n veertig projecten gewerkt. Initiatiefnemer Wilfred Fischer legde contact met de HU en vond onderdak bij de faculteit Educatie. De stichting zet zich in om bij alle faculteiten projecten onder te brengen. Ook de Universiteit Utrecht zal benaderd worden.