Projecten bouwkunde genomineerd

Twee groepen studenten van de opleiding bouwkunde van de HU zijn genomineerd voor de Hollands-Ontwerp Award, een prijs die innovatie in de bestaande bouw moet stimuleren.

De ene groep vierdejaars maakte een ontwerp voor de renovatie van het gebouw van de faculteit Maatschappij en Recht in De Uithof. Op basis van de herhuisvestingsplannen van de HU waarin duurzaamheid centraal staat, bedachten zij een gebouw dat meer energie opwerkt dan het verbruikt. In het voorstel wordt het pand aan de Heidelberglaan gestript tot het casco waarna de gevels en het dak een isolatielaag krijgen. Energie voor elektriciteit en verwarming wordt gewonnen door het gebruik van aardwarmte op 5000 meter diep.

Het ander genomineerd ontwerp is voor het Boekhoven – Bosch Complex, een voormalige drukkerij in Utrecht dat is verbouwd tot wooneenheden en aan renovatie toe is. Het gebouw dateert uit 1939 en wordt stapsgewijs vernieuwd door zoveel mogelijk duurzame systemen in het gebouw toe te passen.

Studenten van de twaalf genomineerde projecten presenteren hun ontwerpen tijdens de vakbeurs Renovatie, die van 6 tot en met 8 maart plaatsvindt. Daarna wordt de winnaar bekend gemaakt.