Prominent HU-gebouw deert universiteit niet

‘Nee, kom. We werken prima samen en gaan hierin niet een competitie aan’, zegt collegevoorzitter Yvonne van Rooy van de Universiteit Utrecht. Dat het nieuwe HU-gebouw de universiteit in De Uithof in de schaduw lijkt te plaatsen deert haar niet.

Dat zegt zij desgevraagd in een reactie op de column van AD/UN-hoofdredacteur Arjeh Kalmann in de krant op zaterdag 1 maart. Op weg naar zijn werk passeert hij dagelijks De Uithof en vanaf de snelweg zag hij het nieuwe kleurrijke gebouw van de faculteit Educatie verrijzen. ‘Dat zullen ze bij de universiteit niet leuk vinden’, dacht hij toen op het dak met grote letters ‘Hogeschool Utrecht’ verscheen. Want het hoofdgebouw van de universiteit, met de bekende fleurige zon als logo, overheerste decennia lang het beeld op De Uithof. ‘Ik kan me niet voorstellen dat Yvonne van Rooy het hierbij laat zitten’, besluit hij zijn column.

Maar tot enige animositeit of scheve gezichten tussen universiteit en hogeschool zal het niet leiden. ‘Ik ben blij dat het gebouw van de hogeschool er staat’, zegt Van Rooy lankmoedig. ‘Het gebouw heeft een levendige uitstraling met een knallend en herkenbaar logo. Prima dat de hogeschool zich zichtbaar afficheert. Het is een mooie entree van De Uithof.’

Dat het beeldmerk van de universiteit op het Van Unnikgebouw er wat flets bij afsteekt is een tijdelijke zaak, bezweert ze. ‘De armaturen ervan zijn in reparatie en binnen afzienbare tijd zal het zonnetje ’s avonds weer over De Uithof stralen.’