Protest tegen het nieuwe leren

Onder het motto ‘Wij zijn het nieuwe leren zat’ overhandigde Wietse Zuyderwyk van studentenpartij Eureka half november een petitie aan de Archimedesdirectie. Daarmee protesteren de studenten tegen het huidige competentiegerichte onderwijs. De begeleiding van het competentiegerichte onderwijs vraagt zo veel tijd van docenten en managers dat het ‘onbetaalbaar’ is en ‘ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs’, meent Eureka. ‘Docenten hebben geen tijd meer om goed onderwijs te geven en studenten hebben soms nog maar zes uur les per week’, stelt de organisatie in een verklaring. Gepleit wordt voor een drastische herziening van het onderwijs.
‘Wij zouden ook liever meer docenten op de vloer hebben, maar daar hebben we geen geld voor. Dat was echter ook al zo voordat het nieuwe leren werd ingevoerd’, zegt Ronald van Vliet, interimdirecteur van Archimedes in een reactie op de petitie. ‘Het lerarenonderwijs is structureel onderbekostigd. Met de studentenaantallen gaat het bij ons de goede kant op, maar geld vanuit het ministerie voor investeringen blijven achter.’
Die actie is voorbarig en komt van enkele individuele studenten, zegt de directeur, verwijzend naar een nog lopende evaluatie van het competentiegericht onderwijs. ‘Het feit dat ze in korte tijd 600 handtekeningen verzamelden, betekent wel dat wij hun grieven moeten meenemen in de evaluatie. Maar de grote meerderheid van onze 2200 studenten heeft de petitie niet getekend.’

Dat het competentiegericht onderwijs te ver is doorgeschoten, is ook de mening van studentenpartij MUST. Uit een debat tussen het college van bestuur en zo’n veertig student-leden uit de medezeggenschapsraden eind november, kwam naar voren dat studenten het nieuwe leren op zich goed vinden, maar dat er te veel nadruk wordt gelegd op het werken in groepen. Ook is er bezwaar tegen de snelle invoering van het systeem. ‘Daar konden we niet langer over doen’, antwoordde collegelid Huib de Jong. Het gaat met horten en stoten, maar stilzitten is geen oplossing.’ Hij erkende dat docenten aan de nieuwe rol moeten wennen. ‘Als je 35 jaar traditioneel onderwijs hebt gegeven en dit radicaal moet veranderen, heeft het tijd nodig.’ (GR/HOP)

Reageren? Mail naar trajectum@hu.nl