PvdA’er Diederik Samsom beste debater

Tweede Kamerlid Diederik Samsom (PvdA) is door de eerstejaars studenten uitgeroepen tot beste debater van het UIT-debat op dinsdag 11 augustus.

Het was voor het eerst dat een dergelijk politiek debat tijdens de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) plaatsvond. De organisatie was in handen van het samenwerkingsverband Jongeren Politiek Utrecht (JPU).

Tijdens de discussiebijeenkomst op het Domplein kruisten Samsom de degens met collega’s Jan Jacob van Dijk (CDA), Sharon Gesthuizen (SP) en Boris van der Ham (D66). Discussieleider was professor Maarten van Rossem. Onderwerpen waren onder meer cameratoezicht en studiefinanciering.

Met één procent verschil met Samsom belandde Van der Ham op een tweede plaats, nog voor Gesthuizen. Opmerkelijk in de uitslag is dat Van Rossem – die niet op de stemformulieren genoemd werd – door een aantal studenten alsnog werd genomineerd en nog voor Van Dijk eindigde. Zijn dominante aanwezigheid tijdens de discussie heeft bij de eerstejaars kennlijk indruk gemaakt.