Raad akkoord met begroting

Ondanks een tekort van 1,5 miljoen euro heeft de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) woensdag 20 februari in meerderheid ingestemd met de HU-begroting 2008.

De begroting van het lopend kalenderjaar staat ‘onder druk’, stelt het college van bestuur. Het aantal studenten is de laatste jaren fors gestegen, terwijl de bekostiging van het ministerie zich baseert  op de ingeschreven studenten van twee jaar geleden. Daar bovenop komt de vraag van intensivering van het onderwijs (meer contacturen).

Ook de lectoren en kenniskringen kosten de hogeschool een flinke duit, alsmede de nieuwe huisvesting van verschillende faculteiten. Extra tegenslag is dat de faculteiten Educatie en Communicatie en Journalistiek, ondanks aansporingen van het college, hun begroting niet sluitend kregen en tekorten laten zien. Met de inzet van 4,7 miljoen uit de reserves blijft het gat in de HU-begroting beperkt tot 1,5 miljoen.

De personeelsfracties HU 2000+ en AOB/AbvaKabo bepleitten dat de recente voorstellen van het college om de overhead binnen de hogeschool te beperken nog dit jaar in de begroting verwerkt worden. Maar dit was volgens collegelid Frits Gronsveld niet mogelijk. Zij vonden dit ‘jammer’ en ‘een gemiste kans’, maar gingen ermee akkoord dat het met ingang van 2009 gebeurt. Ook waren de personeelsfracties tevreden met de toezegging dat het college voor de zomer met een nieuw huisvestingsplan komt.

Studentenfractie MUST stemde als enige tegen de begroting omdat er te weinig concrete beleidsplannen over het onderwijs in zouden staan. (GR)